joris august
VERDONKSCHOT


  ;

 

02.01.2017

dynamiek Joris Verdoenkschot

       

 

   

02.04.2017

 

publicatie in voorbereiding:
een leerboek over het beeldhouwen,
verschijnt medio 2018

HET FIGURATIEVE BEELD

theorie en praktijk
bij het boetseren

geschreven in samenwerking van
drs Janin Wensink

Op zondag 9 april vind de opening plaats van
de expositie KEEKWOLK in de Vishal in Haarlem.
Op deze expositie zal ook de dansfilm van Joris Verdonkschot ‘The Clash’ op groot scherm worden vertoond.
 
 

16.11.2016

Morren Galleries en Verdonkschot zijn een verbinding aangegaan.
Momenteel worden een tiental grote beelden van Verdonkschot getoond in Amsterdam.

Morren Galleries Amsterdam bevindt zich direct naast het Rijksmuseum. Gevestigd in een monumentaal pand, ontworpen door E. Cuypers, in het hart van het Amsterdamse Museumkwartier.

      Morren Galleries    
   

04.04.2017

nieuwe publicatie:

OMTREKKENDE BEWEGINGEN
2e monografie
een 72 pagina dik full color magazine in cassette
met een keuze uit de beelden van Joris Verdonkschot

 

met teksten van hemzelf
kunstrecensent/curator Drs Wim van der Beek
kunstenaar Mr Gerlof van den Burg
Dr Jeroen Damen
stadsdichter/journalist Drs Nuel Gieles
Prof Dr Ruud Lapré

 

vormgeving Christiaan van Doesburg

 

omtrekkende bewegingen

04.04.2017

Niets kan mij gebeuren
gedichtenbundel

geschreven door
Joris August Verdonkschot

vormgeving:
Christiaan van Doesburg

Niets kan mij gebeuren

   
 

Corinthian Korè  aug. 2016

 

Dit is het nieuwste beeld van Verdonkschot.
Als pendant van het succesvolle beeld Trojan Kore.

Het beeld is voor het eerst geëxposeerd
op de beurs Art Nocturne Knocke ‘16
(Knokke-Heist B.) en met succes.

Corinthian Kore Corintihian Kore
   
 

Tabula rasa

_____________________________________________________________________________________________________

Mag ik jouw ongerepte lijf,
waarop ik dan mijn verzen schrijf
mijn zinnen gul gestrooid op jouw blanke vel
mijn tattoo zal uitvoerig zijn, dat wel

Ik druk teder enkel kapitalen op je gezicht
volg de regels van je open lach
daarna gebruik ik je wangen
om daar al mijn uitroeptekens in op te vangen

Zal je stempelen op je lippen,
mijn zinnen dan rood omlijnd
kus ze, voeg ze samen en geniet
wel zacht, want doe ze niet teniet

Jij alleen bent het podium dat ik zoek
wil jij zijn: mijn open boek?
ik zal alles schrijven; ik leef me uit
en daarna pas:
lees ik je huid

Op je hals print ik mijn langste zinnen,
daar zal ik breedsprakig zijn
en voor jouw borsten vind ik mijn mooiste hyperbolen
ik laat ze vrij om daar wat rond te dolen

Vind het ritme van je hart
rijg woorden in een lint
en snoer je taille nog slanker met mijn refrein
op je zachte buik maken zoete rijmen zachte plonsjes, fijn

Naast jouw benen zet ik nog wat jambes keurig op een rij
zelfs bij jouw voeten, voeg ik noten toe
ik zalf je huid glad met mijn taal
jouw lichaam vormt het veld voor mijn verhaal

Jij alleen bent het podium dat ik zoek
wil jij zijn: mijn open boek?
ik zal alles schrijven; ik leef me uit
en daarna pas:
lees ik je huid

Ik schuif jou al mijn woorden toe
je mag mijn mooiste zinnen hebben
geen open plek meer? geen onbeschreven grond?
dan leg ik heel voorzichtig nog wat woorden in jouw mond

Joris Verdonkschot

   
   
 

Nolens Volens from JorisVerdonkschot on Vimeo.

 

01.06.2016

In zijn middelbare schooltijd maakte Joris Verdonkschot met vrienden de korte film Nolens Volens (15.32 sec).
De film waarmee hij ook werd toegelaten 1968 op de Nederlandse Filmacademie.

Nu 50 jaar later zijn shots uit deze film gebruikt voor de clip van het nummer My house (3.05 sec)  van de groep Bomberleo

music: Leonie Klooster
digitalisation 8mm film: Carl van der Heijden
editor music video ‘My house’: Britte Weijers

De presentatie van de muziek video was
op 12 juni 2016, Ruigoord, Amsterdam.

   
  Verdonkschot
               
08.12.2015

fotocredit Thomas Scholz

Werkfoto in de Stadsschouwburg Velsen
met de balletdanseres Lenneke Vos
bij de lichtrepetities voor het 25 minuten
durende soloballet van Un pas d’une.
  shelter    
 

Shelter:

Een beeld dat een grote zeggingskracht heeft. Het beweegt op het
grensvlak van het figuratieve en non-figuratieve, op het grensvlak van het geboetseerde en getekende,
op het grensvlak van lichamelijkheid en landschappelijkheid, op het
grensvlak van de bevrijde vorm (voorzijde) en de gevangen vorm (achterzijde).
Het verbeelde grensvlak. Het kosmisch bewegen in gestolde vorm.
Ten aanzien van de achterzijde geldt, naast het feit dat de voorzijde bij de gratie daarvan bestaat, dat alles mogelijk is, glans, vorm, taal. Ik ben benieuwd naar de verslaglegging van een blind persoon over het beeld.

De lichamelijkheid van het beeld is, hermetisch open. Welbeschouwd voldoet de beeldtaal
aan taoïstische grondbeginselen: enkel die taal is werkbaar, hanteerbaar, waarin de ruimte,
de beweging is vervat. De landschappelijkheid van het beeld.
Ongelooflijke wolkenpartijen, ijlmassief, dringen zich aan het land en de ruimte op. Langs de
horizon wordt het licht samengeperst. Het sterft, we weten dat het herrijst.
Dat doet de goudkleurige huid, die geeft ons deze kalme handreiking.

Wat zegt dit mij over Joris V., de beeldmaker? Ik zie het pad van vorm maken naar
vorm bevrijden, intuïtief maken, vanuit de onderstroom, niet meer vanuit het geconcipieerde kunstenaar zelfbeeld.
Techniek, kunde, talent, leven, liefde, eindigheid en oneindigheid, overgave aan de onderstroom, het kosmisch bewegen, vooral dat, maken dat het ongevormde dat nog niet is en ook wel is, door Verdonkschot als medium wordt gematerialiseerd.
 
Hij is in dit beeld vader en moeder, hij heeft de ongeboren vorm bevrucht, gedragen, gebaard. De wereld mag het opvoeden. Dit alles vraagt om meer, mij dunkt.

9.9.15 Gerlof van der Burg

   
                 
 


    The Clash
 

02.02.2016

Verdonkschot heeft de dansfilm ‘THE CLASH’ (7 min.) afgerond.
 Thomas Scholtz heeft de cinematography verzorgd.

Danseres: Charlotte van den Reek
Zij danste oa bij The Kibbutz Contemperary Dance Company (Israël).
Ze heeft een eigen dansgroep: BeYOUDanceCrew.

Hieronder 3 stills uit deze film, die is ingezonden naar de
danscompetities:

Cinedans Festival (in hun filmotheek opgenomen), Filmmuseum Eye Amsterdam
Utah Dance Film Festival, Utah
4th Tiny Dance Film Festival, San Francisco
Dans Camera West, Los Angeles
Dancescreen, Wenen

   
 

08.11.15

 

Hierbij een kort stukje ballet opgenomen
in de Stadsschouwburg in Velsen tijdens
de repetities voor het lange soloballet
UN PAS D’UNE

 

 

  PANTA-ROTONDE
Zwevend kun je door de ruimte gaan
omgeving ruimte geven
segmenten adem laten halen
water, lucht, vuur, geest en aarde
houvast, houvast!
Oh, laat me in de lucht verzinken
in de diepste diepten vliegen
vrij naar Herakleitos en Plato
laat me in een spinrag wiegen
als ik als kind over de Zeeweg huppel
vrij naar Kees Stip: een punt, een pointe

‘Op een druppel’
Een druppel dacht bij Overveen
hoe ik ook stroom, ik moet erheen
wat het ook maar beduiden zou
als kind ben ik de morgendauw
Ik vrees dat ik ten langen leste
op een weg die leidt door Bloemendaal
ergens in Kennemers gewesten
opeens rond een rotonde dwaal
In de diepste diepten kun je zinken
verkeer, van top tot dal en diepe kraters
wegen, pleinen, zeeën, zwarte waters
hier kunnen stroomstrofes weerklinken
Alles beweegt en gaat zijn eigen weg
lucht omhoog, en water naar beneden
alles stroomt, de duinen in, naar Zandvoort
het Kopje af, en alles kiest zijn route
Tien jaar terug heb ik al eens een
Panta-Rhei-gedicht geschreven
Ik weet alleen niet meer
waar het in al die jaren is gebleven
Alles gaat door, stroomt verder en keert om
gelukkig maar, want hier op de rotonde
bij Verdonkschots beeld, het beeld van Joris
geldt eens te meer de oude mores
Alles gaat voorbij en blijft en alles stroomt
bij Panta Rhei heb ik mijn zinnen teruggevonden.
 


          Panta Rhei           Verdonkschot met Panta Rhei.

          Deze illustratie is gemaakt
          door Eric J. Coolen naar
          aanleiding van de onthulling.

 
Gezegd door Nuel Gieles, stadsdichter van Haarlem
bij de onthulling van het beeld Panta Rhei 
Haarlem, 10 oktober 2014 te Overveen.
   
 


             
                                                  10.10.2014  
 
Panta Rhei Bloemendaal
                                                   Verdonkschot's tekst bij de onthulling
 

Alles vloeit

Als kind gooiden mijn vriendjes en ik platte steentjes zo vlak over
het water dat ze scherend over het water telkens weer opstuitten.
Dat was aan de lelievijver in het Groenendaalse Bos in Heemstede.


  30.06.2014              
  W.A. van Oranje beleggingsmunt

Verdonkschot heeft in opdracht van
de Koninklijke Nederlandse munt
2 ontwerpen gemaakt voor een munt.


  W.A. van Oranje beleggingsmun
 

09.09.2014

Ter gelegenheid van de onthulling van het grote beeld Panta Rhei op 10 oktober as op de rotonde, kruising Zeeweg/Brouwerskolkweg te Overveen is werk van Joris Verdonkschot opgesteld in het 2 sterren restaurant De Bokkedoorns te Overveen.

 
       
 

 

   
       
 

29.04.2014

Hiernaast de video van het mooie nummer 'a case of you' van James Blake.

(een Joni Mitchell cover, van haar album 'Blue" uit 1971)

De sfeer past wonderwel bij het liedgedicht dat Verdonkschot schreef ' Zamel jou'.





 

 

...jouw bedachtzaam roeren in een pan
soms, die ingehouden adem, want zo bang
en ik zamel jouw restjes meisjesgedrag, zo licht
je vragend dwingende ogen op mij gericht
jouw boos verstoppen,
achter een dubbele middagboterham
en je lange haren achtergebleven in mij kam.

ik koester jouw onzekere blik in je nieuwste jurk
het vol overgave slapen met af en toe een snurk
je ongedurige blik naar mij, plots aangescherpt
alle verwijten die je me voor de voeten werpt
de warmte van je lichaam,
met je kouwe voeten die ik niet vermijd
en ik spaar ook, al jouw benen wijd ...

 

Zameljou



       

De bundel Zamel jou is een liedtekst geschreven door Joris A. Verdonkschot.
Eric J. Coolen, illustraties.
Henk Tijbosch, vormgeving en trailer.
Michaela Bijlsma, kousenband (aangeklede versie)

32 pagina's, volledig in kleur.
Uitgegeven bij Nieuwe Gracht Producities, februari 2015.

  Het gedicht is een manmoedige poging tot
een planmatig ontraadselen van het godswonder,
Vrouw geheten.
 

one can exist without art
but one cannot live without it


(Oscar Wilde 1854 - 1900)

 



De idee achter de titel van een bekend schilderij van René Magritte
(Belgische surrealist 1898-1967)
...ceci n'est pas une pipe.. zou ook hier van toepassing kunnen zijn.

 










07.12.2013

Verdonkschot's
Body & Soul

Body & Soul detail

  Body & Soul
     
 

Willem Alexander

01.07.2013

Verdonkschot maakte deze
afbeelding van ZKH Willem Alexander.

       

Alain de Boton
filosoof, auteur en ondernemer
(volgend jaar gastconservator van het vernieuwde Rijksmuseum)

‘Kunst is een geconcentreerde dosis van goede dingen in de wereld.
Het herinnert ons aan wat liefde is, wat creativiteit is, goedheid, vrijheid.
Kunstwerken kunnen ons leven beter maken, deels omdat we
emoties herkennen, en deels omdat we opnieuw in aanraking komen met emoties die we verloren waren. We moeten zo vaak sterk zijn dat we steeds slechter worden in zacht en aardig. Kunst nodigt
ons uit weer aardig te zijn’.

‘Kunst geeft kleur, textuur en zintuiglijke overtuigingskracht aan ideeën.
Ik denk dat de functie van kunst is om je te helpen leven en sterven’.

‘Iets van een emotie dat spreekt uit een kunstwerk, ontmoet die emotie bij mij, zodat we niet alleen zijn’.

 
 

01.05.2013

Verdonkschot heeft recent als opdracht het beeld gemaakt
GOLTZIUS’TOOL

Het is een hommage geworden aan de door hem zeer bewonderde
tekenaar, graveur en schilder Hendrik Goltzius (1558 – 1617),
die zich vestigde in 1577 in Haarlem. De stad waar ook
Verdonkschot woonachtig is. Goltzius geldt als de belangrijkste
Nederlandse kunstenaar van het laat 16e-eeuwse maniërisme
(dat hij samen met Karel van Mander en Cornelis Cornelisz.
van Haarlem In Nederland introduceerde).

  Goltzius
 

Hand

  De hand
 


      Een portrettering van de hand.
      Een rechterhand. Een instrument.
      De wijsvinger staat vrij in de ruimte
      tussen de wijkende duim en de
      samenscholende overige drie.

      Een hand die weet in een mengeling
      van afstand en betrokkenheid.

 

   



Het nieuwe is slechts zelden goed, omdat het goede nu eenmaal korte tijd nieuw is

                                                                                           Arthur Schopenhauer 1788-1860

 

Verdonkschot houdt erg van goede liedteksten.
Teksten van Leonard Cohen en in Nederland natuurlijk
van Jan Boerstoel, Willem Wilmink en de onlangs veel te
vroeg overleden Maarten van Roosendaal.
Van deze zanger een opname van zijn wonderschone lied:
‘om te janken zo mooi’.

>

 

 
 


Tekst uit Verdonkschot’s bundel in voorbereiding : Over lijf


de lijn_____________________________________________

Een lijn getrokken op papier met onzekere hand.

Een smalle baan inkt die zonder aankondiging begint en dan,
plots, ophoudt. Eerst nog het ongekreukte kwetsbaar dunne
vezelwit. En nu daar een gewilde smet, als lukraak spoor dat
zichtbaar maakt, waar een pen ooit was. Onherroepelijk.

Een zacht schurend krassen, in horten en stoten, de
ongelijke weerstand van het papier overwinnend.
Hoeveel inkt moet stollen op papier om te suggereren,
dat wat onbenoembaar is?

De pen wordt gedoopt. En weer onder een schuine hoek,
op het papier gedrukt. De aanraking verandert in kleur. De
beweging van de hand en in zijn zog de visuele schaduw op
het vel. Of is het juist de lijn, die de pen meevoert?

De snelheid van de rietpen vertraagt, vezels lurken gulzig
aan de Oost-Indische inkt en ontnemen de lijn z’n scherpte.
De inkt droogt, het papier bolt iets ongelijk op en laat een
lijn achter met de buitenkanten net iets dieper van kleur.
Hoe dunner de lijn, hoe sneller de beweging was.

De aandacht verslapt: de lijn ontaardt tot streep.

Lijnen meanderen over het vlak. Soms uit de bocht
vliegend, om dan weer hun onzichtbaar spoor te hervinden.
Lijnen worden door andere lijnen slordig overgetrokken,
zo nerveus het aftasten van een vorm zichtbaar makend.

De liegende lijn, die als fictieve begrenzing een al even
onwerkelijk volume omgordt. De lijn die betekenis oproept.

En weer beweegt de pen. Een verlaten lijn in dat grote veld
op zoek naar wat nog niet is.

Zo kwetsbaar, maar hoe onovertroffen trefzeker
kan de bezwangerde eenvoud zijn.

 








plaquette: male nude

tekening van Verdonkschot
gegraveerd in gepatineerde
bronzen plaat


De kroon

Het bronzen borstbeeld wordt in beperkte oplage gegoten.

Het beeld is inmiddels
aangekocht door:

-Museum De Pont in Tilburg
-Gemeente Nijmegen
-Gemeente Boxtel
-Gemeente Lochem
-Ministerie van Sociale Zaken
-Gemeente Zederik

 

 

       

27.04.2013

Onlangs heeft Verdonkschot een buste van koning
Willem Alexander kunnen voltooien.

Een bronzen exemplaar staat momenteel opgesteld op
de grote Oranje tentoonstelling in Slootdorp
(zie aankondiging hiernaast).

Borstbeeld Koning Willen Alexander

borstbeeld van Koning Willem Alexander.

 

         
  Borstbeeld Koning willem Alexander         Borstbeeld Koning willem Alexander    

 
 

LHaarlemse dichtlijn

  Ook Joris Verdonkschot
  zal aanwezig zijn en
  (lied)gedichten voordragen.

      04.03.2013

Derde Haarlems Debuutprijs voor Lisette Erdtsieck voor haar boek ‘Reis van de zeemeermin’.

Een zinnelijke en subtiele roman over leven, liefde, kijken en bekeken worden, bewondering en de grenzen van de intimiteit,

Op de omslag het beeld ‘Het enigma’ van Verdonkschot, geplaatst in de vijver van het landgoed Elswout te Overveen.

Het toeval wil dat zowel Erdtsieck als Verdonkschot een filmachtergrond hebben.
  Enigma
 

   14.02.2013

  Onlangs heeft Ramsey Nasr zijn dichter des vaderlands
  periode beëindigd.  

  Hier het laatste stuk van zijn indrukwekkende gedicht:
  ‘Uit nutteloze noodzaak’,
  waarin hij dicht wat kunst vermag:

  ...
  ik was van plan een heldenstuk te schrijven
  over het belang van kunst

  de waarheid is
  zij heeft geen nut
  kunst is maar een bijproduct
  zij is niet nodig om te kunnen
  eten, neuken, ademen

  maar één ding kan ze
  zij kan vechten waar ik vlucht
  zij kan, met haar ene giftand
  zij het voor een kort moment
  mij redden van de eeuwigheid
  en dit verlammend gat verlammen

  bij een vijand zonder handvat
  helpt alleen het nutteloze
  dan helpt kerven in een bot
  stieren schetsen in een grot
  dan helpt de nachtwacht
  en het zingen bij een dode

  uit nutteloze noodzaak
  schiep kunst de mens

  en als ik verstijf op mijn savanne
  van bedreigend vrije tijd
  als ik mijzelf vervloek
  om dit uitzicht zonder eind
  als mijn kop breekt van het licht
  dan huil ik niet, dan schreeuw ik niet
  ik hang mijzelf niet op
  maar pak een pen
  en schrijf u dit gedicht

   

  17.02.2013

  Voor het maken van mallen, het
  afwerken van de bronzen beelden,
  de verzorging van exposities, het
  schrijven en redigeren van teksten,
  voorschetsen en het bijwerken van
  de website, wordt Verdonkschot in   meer of mindere mate bijgestaan   door een groep geweldige mensen
  die voor hem onontbeerlijk zijn:

  Jokie Boers
  Saskia te Dorsthorst
  Marianne Hofstee
  Ruud Lapré
  Theo Nelis
  Idris Sali
  Janine Wensink
  Christiaan van Doesburg


22.02.2013

Encerrado

Bij ‘De Baak’, instituut voor leiderschap, ondernemerschap en
persoonlijke ontwikkeling in Noordwijk aan de Koningin Astrid
boulevard staat, uitkijkend over de zee, het stenen beeld
‘Encerrado’ 1998 van Verdonkschot.

 
ALLE KUNST IS EEN IN OPSTAND KOMEN TEGEN HET LOT VAN DE MENS
André Malraux (schrijver en kunstfilosoof, 1901 – 1967)
  

La condition humaine

tekening van Marianne Hofstee, Haarlem.

   

 

10.02.13

La condition humaine
( ned.vert. ‘het menselijk tekort’)

De titel van bovenstaand beeld is ontleend aan de roman van Andre Malraux uit 1933, waarin de personages met allerlei existentiële dilemma’s worden geconfronteerd.

Verdonkschot heeft op zijn beurt in dit beeld allerlei
beeldhouwkundige tegen-stellingen samengebracht.

Het bronzen beeld is geplaatst op een wit gevlamde marmeren sokkel en er is naast het patina ook bladgoud in de huid verwerkt.

       




La condition humaine

 
 


 

L'Origine du monde

 

    24.01.2013

    SHE   a view only angels may have
    ____________________________________

    Het levensgrote beeld is hier n
og in rode was.
    Het is Verdonkschot's beeldhouwkundige reactie
    op het beroemde schilderij 'L origine du monde'
    van Gustave Courbet uit 1886.
    Dit schilderij hangt in het Musée d'Orsay in Parijs.
          

    Ook Verdonkschot's beeld gunt ons een
    onbelemmerde blik op de vulva.
    Hij noemt dit zelf de 'blinde vlek' in de
    beeldhouwkunst, omdat in de beeldhouwkunst
    door de jaren heen, zelden dit gedeelte van de
    vrouw wordt vormgegeven.

    Hij heeft dit beeld gemaakt als een
    eerbetoon aan de vrouw.

    She

Prof Dr. Ruud Lapré:

‘Verdonkschot’s idee over
het atelier van het leven’


 

Verdonkschot heeft een grote liefde voor de moderne dans.
Voor z’n beelden heeft hij in de jaren
samengewerkt met de danseressen
Charlotte van der Reek en Lenneke Vos.

Choreografen zoals Hans van Manen, Itzik Galili en Jiri Kylián
hebben zijn grote bewondering.

Hieronder een fragment
uit het weergaloze, ruim een half uur
durende ballet Bella Figura
uit 1995 van het Nederlands Danstheater,
choreograaf Jiri Kylián

 

24.01.2013


ballet

 02.01.2013

 NIETS KAN MIJ GEBEUREN

 Dit jaar zal een bundel, onder  bovenstaande titel, verschijnen
 met daarin 23 liedteksten,  geschreven door Joris  Verdonkschot.

 Er wordt aan gewerkt om sommige  teksten op muziek te zetten en uit te  voeren.

     
 

De dichter/schrijver Rainer Maria Rilke (1875 – 1926)
(van 1905 – 1906 nog secretaris
bij Auguste Rodin in Parijs)
schreef het volgende sonnet (1908)




ARCHAÏSCHER TORSO APOLLOS

Wir kannten nicht sein unerhörtes Haupt,
darin die Augenapfel reiften.
Aber sein Torso glüht noch wie ein Kandelaber,
in dem sein Schauen, nur zurückgeschraubt,

sich hält und glänzt. Sonst konnte nicht der Bug
der Brust dich blenden, und im leisen Drehen
der Lenden könnte nicht ein Lächeln gehen
zu jener Mitte, die die Zeugung trug.


Sonst stünde dieser Stein entstellt und kurz
unter der Schultern durchsichtigem Sturz
und flimmerte nicht so wie Raubtierfelle;

und bräche nicht aus allen seinen Rändern
aus wie ein Stern: denn da ist keine Stelle,
die dich nicht sieht. Du mußt dein Leben ändern.







ARCHAÏSCHE TORSO APOLLO

Wij zagen nooit zijn ongekend gezicht,
De oogappels die daarin rijpten.
Maar zijn torso gloeit nog als een kandelaar,
waarin zijn blik, met een getemperd licht,

nog glanzen blijft. Anders zou jou de boeg
der borstkas niet verblinden, en in ‘t zacht
draaien der lendenen was niet die lach
naar ‘t midden toe dat het geslachtsdeel droeg

Anders stond deze steen geknot,beschadigd,
in zijn doorschijnende schoudercascade,
en zou niet glinsteren als roofdierhuid,

en zou niet als een ster losbreken uit zijn
vorm: geen plek aan hem die jou niet ziet.
Zo doorgaan met je leven kun je niet.



(Vertaling: Peter Verstegen, Amsterdam 1998)

             
  torsi apollos             Doppo Belvedere
 

‘de torso van Apollo Belvedère’
marmer, h 120 cm
Vaticaans Museum, Rome

beeldhouwer: Apollonios, zoon van Nestor of Athens
2e eeuw voor Chr.

       


  ‘Dopo Belvedère ‘
brons, b 60 | d 45 | h 60 cm
Landgoed Elswout, Overveen

Joris August Verdonkschot
1997

 
  
NRC
 

NRC Handelsblad

Besteedt aandacht
aan het dubbel beeld
'The other woman'
van Joris Verdonkschot
in het Cultureel Supplement

Het beeld is tentoongesteld in de tuinen van Chateau St. Gerlach,
buitenplaats van Maastricht,
op de jaarlijkse expositie
'Meesters in de beeldhouwkunst'
van Gallery Bell Arte.

 
 



Jeune femme assise comme flandrin

HET ENIGMA

   08.10.2012

   IMPRESSIE
   van 2 levensgrote beelden
   van Joris Verdonkschot in de
   vijver achter het historisch
   landhuis op het landgoed
   Elswout in Overveen.


 


Het enigma

JEUNE FEMME ASSISE COMME FLANDRIN

 

 

 

Panta Rhei

werk in uitvoering

PANTA RHEI in Cuijk

 

 

 14.09.12

  PANTA RHEI

  Beeld in een waterpartij, voor een rotonde in Bloemendaal.

  Verdonkschot heeft een vrouwenfiguur (2,4 x levensgroot) geboetseerd
  voor de gemeente Bloemendaal, in opdracht van de ondernemer
  Dhr. C. De pauw te Overveen van de Peacock Foundation.
  Het beeld is inmiddels gemald en gegoten in brons in 14 afzonderlijke
  stukken en daarna tot een eenheid in elkaar gelast door bronsgieterij
  Kemner in Cuijk .

  Hieronder 3 foto’s van het grote rode wasmodel hangend in een
  dragend staketsel.

  01.09.12

Marc Chavannes,, journalist NRC
en publicist, in een pleidooi voor de kunsten:


‘Een volk dat andere werelden in de ziel bereist, overwint zingend iedere toekomst’
 
  Panta Rhei         Panta Rhei  

Prof. Dr. Ruud Lapré, kunstverzamelaar en auteur van diverse monografieën van kunstenaars, zag het grote wasmodel in het atelier van Verdonkschot en schreef het volgende artikel:


In zijn meer dan levensgrote sculptuur Panta rhei geeft de Haarlemse beeldhouwer Joris Verdonkschot zijn visie op het leven. En daarmee tegelijkertijd op die van de kunst. Hij omarmt organische vormen, ze zijn voor hem de uitingen die staan voor geboorte, groei en het onafwendbare afstervingsproces. Kortom: voor de dynamiek van het leven. Bij het weergeven van die organische vormen zoekt hij voortdurend de grenzen op. Daarom zijn de beelden niet “gemakkelijk”. Ze zijn er niet om te behagen. Hij zoekt in zijn kunst graag de pijnpunten op, de strijd om het evenwicht, de onbalans. Zijn beelden zijn als het leven zelf: dynamiek met horten en stoten, groei met stuipen. Daarom ook, zoekt hij vormen die neigen naar de grens van het natuurlijke. Om die vormen heen spant hij een huid die trots is op de zichtbare butsen die met zijn niet geromantiseerde versie van het leven samenvallen. Dat is Joris Verdonkschot op zijn best.En in die traditie heeft hij Pantei rhei tot leven gebracht.

 


 

       

  herfst 2012

Alles in de Wind II

Alles in de wind II

           

01.08.2012

De kijker zoekt meestal het vertrouwde. De
kunstenaar daar in tegen: het onbekende.

Onthechting is een wezenskenmerk van de kunst.
Pas als je je in het onzekere waagt, kan het ware
zich beginnen te onthullen.

Dit reclamefilmpje voor een kledingmerk illustreert
prachtig hoe je kan groeien als je de angst voor het
onzekere doorbreekt.

Dare-Change, duur 1.28 minuten, 55 shots. muziek:
Antonio Vivaldi: 'Zomer' uit 'de 4 jaargetijden'.

   
     

15.05.2011


De uil

 

In opdracht van Prof. J. Laven van het Erasmus MC te Rotterdam heeft
Verdonkschot een strenge gestileerde
uil ontworpen.

Een kleinere versie hiervan zal in een
oplage van tientallen exemplaren
worden gegoten, bedoeld als
geschenk aan de promovendi
van de afdeling gynaecologie.
 

 



Jumping Jack Flesh

Jumping Jack Flesh 

Porgy without Bess

Porgy without Bess     

De Poes

poes  
     

Daumier Honoré
Daumier Honoré


Artikel uit Artscope 09/10 nr. 07, New England’s Culture Magazine, Boston, USA -international spotlight-

auteur: Brian Goslow


Joris August Verdonkschot of the Netherlands never intended to
become a scultor. He had been running his own film and television programming production company, which he opened after attending the Film Academy in Amsterdam in 1968, whenhe was seduced by classical sculpture and its fine details while visiting the Bargello Museum in Florence in the eraly 1990s. “Some statues struck me, specially the ones of Cellini”, he said. “I was almost in tears. I left
with the decision to try to make something in Holland with clay”.



   12.07.2012

 Voor het eerst zal Joris  Verdonkschot
 na België, Denemarken, Engeland
 zijn werk presenteren in Duitsland,
 en wel op de AAF beurs te  Hamburg van 15 t/m 18  november.

 
 
 

 

 

 

 

       



Breaking the rules

      Dr. Jeroen Damen van Mandarte, op 27.04.2012
      gepromoveerd als kunsthistoricus met de dissertatie:
      ‘ Het woord is aan het beeld’,

     schreef over het beeld: Breaking the rules van
     Joris August Verdonkschot het volgende artikel:

Wat een samengebalde spanning in deze gestolde beweging. Opnieuw kijken we naar figuratieve kunst: dat wil zeggen kunst die verwijst naar ons eigen bestaan. En dit keer wel in heel specifieke zin: een lichaam.
Niets is ons zo na als ons eigen lichaam, en daarmee tegelijkertijd dat van de ander. Beelden van Joris Verdonkschot gaan altijd over lichamen en zijn daarom zo fascinerend voor ons.


     

Mara Mikelsone-Mahler speelt Erbarme Dich van Bach
tegen de kaalslag in de Nederlandse cultuursector.
Een intrigerend kort filmstatement van Matthieu Landweer.

 

20.11.2011

  Openingswoord van Joris Verdonkschot   
  bij soloexpositie, Galerie Année, Haarlem.


 
   Over de beeldhouwpraktijk en het werken met naakt         _______________________________________________

           Wat je hebt is een homp klei of een plak zachte was.
           En een armatuur waar je de klei of de was op bevestigt.

           En dan soms een model, een naaktmodel.
           Wij beeldhouwers hebben het grote voorrecht met
           naaktmodellen te mogen werken.
           Te kijken naar een mens in al z’n kwetsbaarheid en
           kracht.
           De trots van het lijf te zien.

           Je stapelt volumes materiaal op elkaar.
           Schat de maatvoering in van de onderdelen van het lijf.
           Bekijkt de richtingen van de diverse contourlijnen.
           Je probeert het licht over het beeld te doceren.
           Hoe kan ik inbreken in dat naakte lijf om een kern te raken?
           Hoe kan ik leven samenballen in een beeld?

           Is naakt waar?
           Als je naakt bent, kun je niks veranderen.
           Naaktheid vertegenwoordigt in ieder geval
           de hele zichtbare werkelijkheid. Wat zie je eigenlijk?
           Anderhalve vierkanten meter huid, met 9 lichaamsgaten.
           Naakt is een hele directe fysieke ervaring,
           naakt vergt altijd speciale aandacht.
           Ze is nooit neutraal. Ze is eisend, claimend.

           Naakt zelf staat voor zuiverheid en is universeel in
           de zin van het tijdloze.
           In ieder tijdsbestek, in tal van kunststromingen
           neemt het naakt een prominente plaats in.
           De kern van de mens is zonder kleding.
           Ecce homo, zie hier de mens.
           Kunst gaat om waarheid, kleding is opsmuk.
           Naakt in de kunst trekt je in privé sfeer,
           dwz ze dwingt je als beschouwer je eigen privé aan te boren.

           Toch kan naakt ook heel verhullend zijn:
           Iedereen ziet je helemaal, maar niet de persoon,
           wie je bent: je bent alleen maar naakt.

           Iemand die naakt is wordt niet snel gepersonifieerd.
           Wat probeer ik nu, als kunstenaar,
           te bewerkstelligen met het naakt bij de kijker?
           Ik wil een kijkervaring creëren en
           tevens de regisseur zijn van die ervaring.
           Ik wil in het naakte lijf die aspecten van de mens laten zien,
           die van zichzelf geen vorm hebben,
           zoals temperament, dynamiek, karakter.
           Hoe kan ik het onzichtbare vormgeven?

           Ik wil direct op de huid. Het gaat enkel om de mens,
           de rest zijn allemaal afleidende bewegingen.
           Ik wil de naaktheid weg van de privé,
           wel persoonlijk, maar universeel.

           De praktijk:
           Het atelier, je boetseert, je stapelt volumes
           en gedurende dat traject vormen zich gedachtes,
           passeren gevoelens.
           De stilte nestelt zich in het atelier.
           Een geladen concentratie, momenten waarop alles er toe doet.
           Met je handen in de materie.
           De natte klei uit de rivierbedding wordt letterlijk afgetast.
           Ik raak aan, dus ik besta.
           Ontroering.
           Het moment is kwetsbaar.
           Het leven is dichtbij. Het leven doet er toe.

           Naaktheid is even normaal, als het speciaal is. Altijd.

           Ieder mens draagt de naaktheid bij zich.
           We zijn tenslotte allemaal onder onze kleding naakt .


 


31.08.2011

De gemeente Arnhem heeft het beeld 'Le Temps retrouvé'
(de titel refererend aan een literaire werk van Marcel Proust)
uit 2008 aangekocht.

Les temps retrouve
     

 

 

   

 

             

 

 

01.02.2011

Erbarme Dich
Erbarme dich

Verdonkschot heeft onlangs een nieuw portret kunnen afronden.
Het is een verscheurende aanblik geworden van het hoofd van een dode man,
liggend op een oor.
Het beeld is in de giethuid gehouden met restanten gips en is neergelegd
op een kil stuk plexiglas sokkel.

Titel: Erbarme dich
Natuurlijk overgenomen uit de bekendste aria uit Bach's Matthäus Passion uit 1728.

Erbarme dich,
Mein Gott,
Um meiner zähren willen!
Schaue hier,
Herz und Auge weint vor dir
Bitterlich.

 

Heb medelijden,
Mijn God,
Omwille van mijn tranen.
Zie toch,
Hart en ogen wenen
Bitter om U.

11.12.2010

Een serie kleine bronzen voor
Het Nederlandse Rode kruis.


Voor het eerst heeft Verdonkschot
een serie beeldjes gemaakt met een grof modelé. Ze stellen een naakte vrouw voor met gespreide armen,
die de belichaming vormt van het bekende vignet van Het Rode kruis.
Ze zijn rood gepatineerd op een
matte witte plexiglas sokkel.

     
11.12.2010

DUBBELPLASTIEK voor Prinses Margriet

Verdonkschot heeft in opdracht van Het Nederlandse Rode Kruis een dubbelplastiek gemaakt voor Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet.
Het was het afscheidscadeau naar aanleiding van haar terugtreden als vice-voorzitter per 01.01.2011.

Verdonkschot was in de gelegenheid haar tevens een monografie van zijn werk aan te bieden en zich met haar te onderhouden over het cadeau, waar ze enthousiast over was.


      16.06.2010

Inga Ouwerkerk-Rahbek van de Galerie Laerken in Hazerswooude heeft van Verdonkschot een tiental beelden aangekocht, waaronder een zeer groot beeld.

Ouwerkerk presenteert de beelden
in de Verdonkschot-zaal in haar museum in Nykobing Falster in Denemarken.

07.06.2010

DCHG, uitgever van medische tijdschriften in Haarlem heeft een groot beeld van Verdonkschot aangekocht voor de entree van haar bedrijfsruimte.
DCHG brengt gedurende een periode in haar
bladen via advertenties Verdonkschot’s werk bij haar lezers onder de aandacht.
29.05.2010

When life is but a dream
                       
                    
Eén van de beelden, die Verdonkschot recentelijk heeft voltooid,is het beeld met de titel:

‘When life is but a dream’


Deze zin is genomen uit een gedicht van John Keats
(1795-1821).
Hieronder volgt het hele gedicht, met daarnaast de vertaling van Bert Voeten:
On death


I

Can death be sleep, when life is but a dream,
And scenes of bliss pass as a phantom by?
The transient pleasures as a vision seem,
And yet we think the greatest pain’s to die.



II

How strange it is that man onearth should roam,
And leada life of woe, but not forsake
His rugged path; not dare he view alone His future doom which is but to awake.
      Op de dood


I

Kan dood slaap zijn, als leven dromen is,
En het geluk vervliet als ijdele schijn?
De korte vreugde laat ons geen heugenis,
Kan dood slaap zijn, als leven dromen is,
En toch lijkt sterven ons de diepste pijn.


II

Vreemd is het, dat de mens op aarde zwerft,
En leeft in weedom, maar geen uur verzaakt
Zijn doornig pad; en dat zijn blik hier derft
Het zicht op streken waar hij straks ontwaakt.

 

 

22.05.2010


Gastdocentschap Repin Academie in St. Petersburg


Bij zijn tweede bezoek aan de Repin Academie is Verdonkschot door de dekaan van de academie, na het zien van zijn
monografie en met hem gesproken te hebben over zijn visie op de beeldhouwkunst, een gastdocentschap aangeboden voor
het tweede jaar.

Verdonkschot heeft dit docentschap aanvaard en zal half oktober afreizen. Het is de bedoeling dat hij in eerste instantie voor
enkele weken beeldhouwlessen zal begeleiden. In de lessen zal hij met behulp van een tolk, samenwerken met
Prof. Iwan Kopheeb.

 


22.03.2010


 Opdracht van Philips Research


Verdonkschot is uit diverse  beeldhouwers verkozen voor het  maken van drie grote beelden voor de campus van Philips  Research in Eindhoven. De drie  beelden zullen  voorstellen: de denkster, de ziener  en de doener.
 
De beelden zullen geplaatst worden in  2014.
Bijgaand enkele ontwerp schetsen.
De beelden zelf zijn inmiddels  gegoten  bij bronsgieterij Kemner in Cuijk

       
De Doenster

de doener
 
De Doenster

 
p